Zoeken
  • Chantal Hendrikse

Gedachten..stop, hou op!


"Ik maak me nu al druk over zaken die in de toekomst liggen of misschien zelfs wel helemaal niet gaan gebeuren."


"Ik lig te piekeren in mijn bed over een voorval op het werk vandaag, waarvan elke zin die gezegd is ik in mijn hoofd blijf analyseren."


"Ik twijfel aan mezelf, ben ik wel goed genoeg? Wat heb ik nu te bieden? Ben ik het wel waard? Zo speciaal is het nu toch ook weer niet wat ik kan?"


"Waarom overkomt mij dit nu allemaal?"


"Heb ik iets verkeerd gedaan? Ligt het aan mij?"



Veel van jullie vele reacties die via mijn Instagram binnen zijn gekomen, naar aanleiding van mijn eerste blogpost, gingen over piekeren! En wat piekeren we er met z'n allen massaal op los. Gedachten die je hele emotionele 'zijn' lijken over te nemen en die je maar niet loslaten. Gedachten die zo veel invloed hebben dat ze je dingen laten doen, of juist niet laten doen, waarvan je het eigenlijk helemaal anders zou willen zien. Waarvan je tegen jezelf zegt..'had ik maar...', 'waarom durf ik dat nu gewoon niet', 'het zal niet voor mij zijn', 'was ik maar zoals...' en ga zo maar door ...



"Worrying does not empty tomorrow of its trouble, it empties today of its strength"


Piekeren of 'een belemmerende gedachte' is op zich iets heel normaal..een reactie die we onszelf hebben aangeleerd en die er voor zorgt dat we geen stomme dingen doen. Gelukkig maar dat onze volwassen hersenen het geen goed idee vinden om je vingers in een stopcontact te stoppen of dat ze je belemmeren om van de tweede verdieping uit een raam te stappen, ook al zou je zo sneller beneden zijn geweest. Onze belemmerende gedachten zijn hier onze grote hulp doordat ze zeggen: 'Geen goed idee, wil je niet getoast worden..blijf van dat stopcontact af' of 'Neem gewoon maar de trap, dat is snel genoeg'.

Goed gedaan brein, high five!


Maar die piekergedachten worden best wel lastig wanneer ze ons belemmeren in gewone dagelijkse situaties. Je voelt dat je je inhoudt, je wil je anders gedragen, een ander resultaat bereiken, maar toch slaag je hier niet in. Je ervaart dat je compleet het tegenovergestelde doet van wat je eigenlijk wil bereiken, je voelt je slecht, je krijgt stress, je voelt je gefaald, je voelt je niet begrepen, je snapt niet hoe anderen helemaal anders kunnen reageren, ... .


Herkenbaar? Je bent zeker niet alleen!


Gelukkig zijn we allemaal mensen die steeds opnieuw nieuwe dingen kunnen aanleren en afleren, dus ook het leren omgaan met piekergedachten. Het vraagt heel wat wilskracht en doorzettingsvermogen om oude gewoontes en automatische gedachten te doorbreken, maar het is absoluut mogelijk om hier kleine en soms hele grote stappen in te zetten.


Een eerste stapje die ik de mensen die ik coach hierin laat zetten, is om allereerst eens naar jezelf en de situatie waar je in zit te kijken. Is het de situatie op zich die je een slecht gevoel geeft of zijn het de gedachten die jij zelf bij die situatie hebt, die aan de basis liggen voor je slechte gevoel?


Want daar begint het mee. Situaties zijn wat ze zijn, die kunnen we niet magisch met een toverstokje oplossen of wegtoveren. Maar hoe jij naar die situatie kijkt, daar kun je wel leren een invloed op te hebben. Kijk maar eens naar hoe mensen zich gedragen in een file. Exact dezelfde file, de situatie is wat ze is, maar toch zie je heel veel verschillende reacties. De ene reactie al wat efficiënter dan de andere, maar steeds reacties waar je eigen gedachten verantwoordelijk voor zijn: Persoon A: voelt zich opgejaagd, voelt de stress door zijn lichaam racen, is een professionele baanvak-wisselaar, boort bijna een gat in de koffer van zijn voorligger door er zo dicht tegen te plakken, en gooit regelmatig wel eens een middelvinger richting andere chauffeurs. Persoon B: voelt zich relaxed, zet zijn favoriete cd of playlist op, belt handsfree nog een aantal klanten op want hij heeft nu toch tijd, kan nog even de drukte van de dag van zich af zingen, en verwittigt een aantal mensen voor het geval dat hij toch te laat op zijn bestemming zou zijn.


Herken je jezelf in persoon B? Helemaal top, je hebt jezelf al heel wat helpende gedachten aangeleerd die je helpen om te bereiken wat je wil bereiken! Herken je je in persoon A? Veel kans dat jij ook wel eens last hebt van belemmerende gedachten. Sta er in dat geval dan eens bij stil: Wat denk jij als je in een file (of andere piekersituatie) staat? Hoe komt het dat je voelt wat je voelt? Heb je een idee welke gedachten je belemmeren? Hoe komt het dat je niet reageert zoals je eigenlijk zou willen reageren? En de belangrijkste vraag: Vind je dit OK? Wil je je zo voelen? Of zou je het anders willen zien?




Liefs,


Chantal

Trainer, Coach, Praktijklector, blogger, dol op foto's en quotes, creatieve ziel, verliefd op mensen, verlies me in muziek, gelukkig, mama, vrouw, en nog veel veel meer...


P.s.: Laat gerust in de reacties, via Instagram, whatsapp, mail, ... weten welke piekergedachten jij wel eens ervaart of wat jou helpt om ze los te laten!







46 keer bekeken
  • Instagram - grijze cirkel
  • LinkedIn - grijze cirkel
  • Facebook - grijze cirkel
  • Twitter - grijze cirkel